Ung kvinne ser smilende på mobilen

Ellingsrudåsen Kabelnett

Alle husstander tilknyttet EKN har fibernett for internett og TV tilkoblet OBOS OpenNet. Fra fibermodemet leverer OBOS OpenNet internett. I fellesavtale har alle fra 1. mars 2021 en 500/500Mbit/s internettlinje. De som ønsker, kan oppgradere denne hastigheten privat ved å kontakte oss. Fra antenneuttaket på modemet leverer EKN en egen TV-tjeneste. EKN drifter denne tjenesten selv slik at spørsmål knyttet til TV rettes direkte til EKN. Spørsmål knyttet til fibernettet, internett og eventuelt IPTV rettes til oss.

Oppgradert internetthastighet!

Vi har oppgradert internetthastigheten hos deg. For å aktivere den nye hastigheten må du koble ut strømmen fra modemet en kveld og la det stå avslått over natta (min. 2 timer). Når du kobler til igjen vil modemet hente ny tjeneste.

Oppgradering av internett

De som ønsker, kan oppgradere til en høyere internetthastighet.

EKN har kollektiv avtale med OBOS OpenNet/Internetbolaget om 500/500Mbit/s internettlinje til alle husstander fra 1. mars 2021. Denne tjenesten dekkes gjennom felleskostnadene.

Ønskes raskere linje kan du oppgradere privat. Fellestjenesten vil da trekkes fra månedsbeløpet på din faktura.

Pris for privat oppgradering per februar 2021 etter trukket felleskostnad er kr 223/mnd for 1000/1000 Mbit/s hos Internetbolaget.

Du kan bestille enkelt gjennom vår bestillingsside. Du må velge Internetbolaget for å få trukket felleskostnaden.

Om OBOS OpenNet:

OBOS OpenNet bygger fibernett for boligselskaper i store deler av Norge. Alle kobles til et nett hvor flere TV og internettleverandører er tilgjengelig fra modemet i alle husstander, et åpent nett. 

OBOS OpenNet legger til rette for at boligselskapet, eller beboerne selv kan velge blant flere TV- og internettleverandører i ett og samme nett.

Tradisjonelt i kabelTV nettene er den operatøren som har ledningen frem til boligselskapet også eksklusiv leverandør av alle tilgjengelige tjenester. Vi i OBOS OpenNet tror mange ønsker litt større valgfrihet og konkurranse velkommen.

Illustrasjon av en mobiltelefon

Har vi rett kontaktinformasjon?

For at vi skal kunne holde deg oppdatert med viktig informasjon, driftsmeldinger o.l så trenger vi riktig kontaktinformasjon. 

Er du usikker, ta gjerne kontakt med vårt kundesenter for å registrere deg.

Husk at det kan være smart å registrere flere personer per husstand.

Vanlige spørsmål og svar

Hvordan best utnytte den høye internetthastigheten?

For å utnytte 1000/1000 Mbit/s anbefaler vi at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller og stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse. 

Om du tidligere har hatt problemer med trådløst nett i leiligheten anbefaler vi å skaffe en ekstra ruter til leiligheten. Trådløst har en del begrensninger og vil gi 500/500 Mbit/s under optimale forhold. Ved å kable de trådløse routerne sammen vil begge kunne gi best mulig hastighet.

Flere tilkoblede punkter og flere rutere vil og gi et sterkere og mer stabilt trådløst nett.

 

For mer informasjon og hjelp med trådløst nett les her.

 

Problemer med det trådløse nettet?

Ting som kan påvirke dekning og hastighet på ditt trådløse nett er: 

  • Avstand og blokkeringer mellom datamaskin og router
  • Forstyrrelser fra andre trådløse nett på samme frekvens og kanal
  • Elektronisk og trådløst utstyr
  • Hardware i datamaskinen
  • VPN kan og påvirke hastigheten

For mer generelle råd om trådløst nett se vår FAQ-side.

Fibermodem

Hver leilighet skal ha et tilhørende fibermodem.

Trådløs ruter

For å utnytte hastigheten som leveres fra LAN port på modemet best trådløst anbefales at man benytter en moderne «dual band» ruter (2,4/5,0GHz) og for maksimale hastigheter og optimal dekning i leiligheten, gjerne også med støtte for Wi-Fi 6 (AX). Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål. Det vil etter sommeren i år komme nærmere informasjon om nye rutere til de som har behov for/ønsker dette.

Ekstra nettverksuttak

Ekstra nettverksuttak kan bestilles gjennom vår kundesupport om ønskelig.

Kontakt oss!

Om det er noen spørsmål er vi tilgjengelig på chat, e-post, telefon og via vårt kontaktskjema!