Problemer med trådløst nett?

Problemer med det trådløse nettet kan være knyttet til flere faktorer.

Generelle råd om trådløst nett: 

Pass på at signalet fra routeren din ikke stoppes av gjenstander og vegger. Routeren bør plasseres sentralt og åpent i rommet for maksimalt signal, som en huskeregel kan du tenke at det bør være mulig for deg å se den fra der du ønsker å sitte. 

Om du har en stor leilighet, betongvegger, eller mange enheter du ønsker å koble på trådløst nett kan det være nødvendig med et ekstra kablet punkt for å få et godt signal overalt. 

Vi anbefaler og at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller og stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse.

Over WiFi vil du oppleve at hastigheten er lavere enn over kablet internett.

Ting som kan påvirke dekning og hastighet på ditt trådløse nett er: 

  • Avstand og blokkeringer mellom datamaskin og router
  • Forstyrrelser fra andre trådløse nett på samme frekvens og kanal
  • Elektronisk og trådløst utstyr
  • Hardware i datamaskinen
  • VPN kan og påvirke hastigheten

Lyser alle lamper som de skal, men du kommer deg ikke på WiFi?

Da kan du prøve å koble deg til en laptop med kabel direkte fra modemet og inn i laptopen. Fungerer dette, er det ikke noe feil med internettlinjen din, men det er den trådløse oppkoblingen som ikke fungerer som den skal. Det kan være innstillingene på ruteren din eller selve ruteren som er problemet.

En reset av ruteren din kan da hjelpe. Husk at om du tar en reset og har satt eget navn og passord på nettverket, vil dette nullstilles.

Om du har fått trådløs ruter av oss i forbindelse med oppstart skal lampene  lyse grønt. Lyser broadband lampen gult, må du ta en reset av ruteren. Hold inne i ca 10 sekunder. Du finner "knappen" ved siden av den gule LAN-porten på ruteren.

Hvis du opplever lav hastighet på det trådløse nettet kan du forsøke å koble datamaskinen til modemet med en kabel og se om problemet fortsatt er til stede.

For hjelp med å måle hastighet trykk her.

 

Om du fremdeles har problemer kan du alltid ta kontakt med vår kundeservice!

Omstart

Prøv først å ta en omstart av tilkoblede enheter, som den trådløse ruteren og fibermodemet, for å se om det hjelper. Det enkleste måten er å trekke ut stikkontakten. Sjekk gjerne at alle kabler sitter i som de skal og at alle lampene på både modem og ruter lyser som de pleier.

Hjemmekontor og VPN

Nå som mange jobber på hjemmekontor er det mange som er koblet til via VPN. Dette kan og påvirke hastigheten på ditt trådløse nett. For å se om det er dette som er grunnen til lavere hastighet kan du forsøke å logge av VPN for å sammenligne. Vi anbefaler at du om mulig kobler deg til via kabel om du opplever problemer med VPN-tilkobling. Om du benytter deg av VPN i forbindelse med hjemmekontor, så vil normalt sett en VPN påvirke hastigheten din. Dette betyr at så lenge du har VPN aktivert på din PC, vil du kunne oppleve en hastighetsreduksjon.

Endre passord eller navn på det trådløse nettverket?

Om du ønsker du å endre passord eller navn på ditt trådløse nettverk, er dette selvsagt mulig. I mange tilfeller kan du benytte appen til ruteren (se om det står "Asus" eller "Netgear" på din router og søk på det i appstore eller Google Play) og gjøre det via den. Du kan og benytte deg av standard ruterinnlogging fra nettleseren din på din laptop: 192.168.1.1 og endre derfra. Standard brukernavn og passord der er enten "admin" som begge, eller "user" som begge. Vi har ikke tilgang til å gjøre dette for deg.