Ung kvinne på mobilen i sofaen smiler til kamera

Portalgården Boligsameie

Portalgården Boligsameie skal installere nytt fibernett for TV og bredbåndstjenester. Vi i OBOS OpenNet ønsker dere velkommen til oss!

Installasjonen er fullført

Oppdatert 16.09.2021

Her kan dere lese litt informasjon rundt deres avtale med OBOS OpenNet. Ta gjerne kontakt med oss om det er noen spørsmål!

 

Ekstra oppdatering angående koronasituasjonen: 

Vi og våre samarbeidspartnere tar smittevern på alvor. Våre montører benytter munnbind, hansker og håndsprit, spriter alt brukt utstyr etter et besøk, og arbeider for å ha færrest mulig kontaktpunkter. 

Om du, eller noen i din leilighet, er i karantene eller har symptomer på korona når det nærmer seg installasjon ber vi om at dere tar kontakt så vi kan finne en ny montørtid. 

Takk for samarbeidet! 

Hva er inkludert i den nye avtalen?

Internett:

Alle leiligheter vil få en hastighet opp mot 1000/1000 Mbit/s kablet fra fibermodemet fra ferdig installasjon.

Det vil ikke være nødvendig å bestille en egen internettjeneste.

Trådløs ruter:

Det blir delt ut en ny trådløs router. Den nye routeren kobles også opp av installatøren.

Dersom du ønsker flere trådløse routere for å få bedre trådløs dekning i leiligheten kan du ta kontakt med oss, se lenger ned på siden. 

Har du egen trådløs ruter/mesh-system kan du selvsagt velge å bruke dette.  

TV:                 

Ved leilighetsinstallasjon vil det gamle TV-signalet forsvinne. Om du fremdeles ønsker å ha en TV-tjeneste må du bestille dette i forkant av installasjonen hos deg, slik at du rekker å motta ny TV-dekoder før det gamle signalet forsvinner. Sett da ønsket startdato på nytt abonnement fra din installasjonsdato for å slippe dobbeltfakturering.

For å finne din installasjonstid sjekk installasjonsplan høyere opp på siden!

Hver enkelt husstand kan selv velge om den ønsker en TV-tjeneste, eller ikke. Privat TV-abonnementet kan velges fra Allente, RiksTV eller NextGenTel. TV dekoder fra valgt leverandør kobles enkelt til fibermodemet.

 

Klikk på leverandørlogene nedenfor for å lese mer og for å bestille. 

TV

Trykk på logoene under for mer informasjon om tilbudene, og for å bestille TV-pakke.

Illustrasjon av en mobiltelefon

Har vi rett kontaktinformasjon?

For at vi skal kunne holde deg oppdatert med viktig informasjon, driftsmeldinger o.l så trenger vi riktig kontaktinformasjon. 

Vi har sendt ut sms til alle eiere i borettslaget med informasjon om denne siden. Dersom du ikke har mottatt SMS'er fra oss, så ber vi deg ta kontakt med vårt kundesenter for å registrere deg.

Husk at det kan være smart å registrere flere personer per husstand.

    Fibermodem

    Fibermodem

    Det installeres nytt fibermodem i hver leilighet. Fibermodemet settes der TV-uttaket er i dag, om du ønsker annen plassering kan dette avtales ved installasjon.

     Trådløs ruter

    Trådløs ruter

    Når montør kommer til deg vil han koble opp en ny trådløs ruter. Når fibermodemet installeres vil montøren også koble opp den nye trådløse ruteren. Ønsker du å utvide det trådløse nettet for bedre dekning i leiligheten, kan ekstra ruter kjøpes for 500 kr per ekstra ruter. Dette kan bestilles i etterkant. Vi anbefaler kablet forbindelse mellom ruterne for best trådløs hastighet. Trådløst nett har en teoretisk hastighet omkring 600 Mbit/s. Plassering og andre fysiske forhold, samt brukerutstyr, er blant tingene som kan påvirke opplevd hastighet.

    Ekstra nettverksuttak

    Ekstra nettverksuttak

    Vi anbefaler at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller, stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse. Ønsker du ekstra nettverksuttak i andre rom eller mellom flere rutere så kan dette bestilles direkte fra montør under installasjon. Det avtales så nytt tidspunkt for ekstra installasjonen.

    Vanlige spørsmål og svar

    Når kommer dere til meg?

    Installasjonsplan kommer i god tid, og vil publiseres her.
    Det vil og sendes ut en SMS med informasjon når installasjonsplanen er klar.

    Det må være noen hjemme under installasjonen. 

    Hvor lang tid tar installasjonen?

    Det settes av 1-2 timer pr boenhet, men vi vil vite mer om det når det nærmer seg installasjon. 

    Jeg har hjemmekontor, blir jeg påvirket?

    Internettet vil være utilgjengelig under installasjonen, mens montørene kobler deg over fra gammelt til nytt fibernett, samt noen timer en natt eller to i forkant av installasjonen.

    Arbeidet kan være noe støyende, men vi gjør vårt beste for at det skal være til minst mulig sjenanse. 

    Hvordan best utnytte den høye internetthastigheten?

    For å utnytte 1000/1000 Mbit/s anbefaler vi at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller og stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse. 

    Om du tidligere har hatt problemer med trådløst nett i leiligheten anbefaler vi å skaffe en ekstra ruter til leiligheten. Trådløst har en del begrensninger og vil gi 500/500 Mbit/s under optimale forhold. Ved å kable de trådløse routerne sammen vil begge kunne gi best mulig hastighet.

    Flere tilkoblede punkter og flere rutere vil og gi et sterkere og mer stabilt trådløst nett.

     

    For mer informasjon og hjelp med trådløst nett les her.

    Plassering av fibermodem?

    Det vanlige er å plassere fibermodemet ved et sentralt punkt i leiligheten, gjerne der man har TV fra før. 

    Det er selvsagt mulig å finne et annet punkt å ha fibermodemet på. Dette avtales med montør under installasjon.

    Må jeg bestille TV?

    Nei, hos oss er dette selvsagt helt valgfritt!

    Du velger selv om du ønsker å velge et TV-tilbud, eller om du kun vil ha internett.

    Jeg trenger hjelp til å bestille TV!

    Om du trenger hjelp kan du kontakte oss på telefon: 21 01 61 50 så kan vi hjelpe deg synliggjøre forskjellene på de forskjellige leverandørene og deres pakker.

    Tenk gjerne gjennom hvilke kanaler du ønsker, og hvilke behov du har før du ringer.

    Hva med korona? Er det trygt å få montør på besøk?

    Vi sørger for at alle som jobber for OBOS OpenNet følger gjeldende retningslinjer for smittevern, og anbefaler alle å holde god avstand under monteringsprosessen.

    Bruk gjerne munnbind, og husk å informere om sykdom eller karantene! 

    Jeg er, eller har nylig vært, syk. Hva gjør jeg?

    Gi oss beskjed om du er i karantene, så finner vi en god løsning på installasjonen.

    Om du er usikker ta kontakt med vår kundeservice så hjelper vi deg!

    Illustrasjon av en dame på kundeservice som snakker i telefonen.

    Kontakt oss!

    Om det er noen spørsmål er vi tilgjengelig på chat, e-post, telefon og via vårt kontaktskjema!