Kvinne sitter i sofa med laptop i fanget

Borettslaget Iladalen VI

Borettslaget skal installere fibernett. Her finner dere informasjon om installasjonene, TV og internettjenester. Følg med her for oppdatert informasjon.

Hva skjer fremover? 

Oppdatert 11.03.2021
Det er hengt opp infoskriv og installasjonsplan i hver oppgang. Du finner også installasjonsplanen for din oppgang under.

Se nøye på planen for å finne din installasjonstid.

 

Info om å beholde gammel tv-boks:

Gammel TV-boks skal ikke returneres. Dersom du ønsker å fortsette å benytte denne, for eksempel på et annet rom, ring Viasat på 21 95 28 28 for å få et nytt kort så den fortsatt fungerer!

 

 

Ekstra oppdatering angående koronasituasjonen: 

Vi og våre samarbeidspartnere tar smittevern på alvor. Våre montører benytter munnbind, hansker og håndsprit, spriter alt brukt utstyr etter et besøk, og arbeider for å ha færrest mulig kontaktpunkter. 

Om du, eller noen i din leilighet, er i karantene eller har symptomer på korona når det nærmer seg installasjon ber vi om at dere tar kontakt så vi kan finne en ny montørtid. 

Takk for samarbeidet! 

Installasjonsplan for Iladalen VI

For spørsmål angående selve installasjonsprosessen ta kontakt med vår samarbeidspartner Nimbus Fiber AS: 

Selskapsnavn: Nimbus Fiber AS
Telefonnummer: 98 90 44 27 (hverdager 08:00-15:00)

 

 

Søren Jaabæks gate 8A

Søren Jaabæks gate 8B

Søren Jaabæks gate 8C

Søren Jaabæks gate 8D

Søren Jaabæks gate 8E

Søren Jaabæks gate 8F

Søren Jaabæks gate 8G

Griffenfeldts gate 17A

Griffenfeldts gate 17B

Griffenfeldts gate 17C

Griffenfeldts gate 17D

Griffenfeldts gate 17E

Griffenfeldts gate 17F

Hva er inkludert i den nye avtalen?

Internett:

Alle leiligheter vil oppgraderes til hastighet 1000/1000 Mbit/s fra fibermodemet.

Har du leilighet over flere plan, eller over 60 kvadratmeter, anbefaler vi å installere ekstra nettverksuttak for å optimalisere hastighet både for kablet og trådløst nett. 

 

Trådløs ruter:

Det blir delt ut en ny trådløs router. Den nye routeren kobles også opp av installatøren. Har du egen trådløs router/mesh-system kan du selvsagt velge å bruke dette. 

Dersom du ønsker flere trådløse routere for å få bedre trådløs dekning i leiligheten kan du ta kontakt med oss, se lenger ned på siden. 

 

TV:                 

Borettslaget sin nye avtale med Viasat inkluderer ny UHD dekoder til alle husstander. Kanalpakken videreføres som i dag, med Viasat Mini.

Det kommer nærmere informasjon om oppgradering av kanalpakker, Viaplay, samt tilbud om opptaksmulighet, direkte fra Viasat. 

 

Avtalen innebærer en økning i felleskostnadene på kr 50,- per måned.

 

Info om å beholde gammel tv-boks:
Hvis du ønsker å beholde din gamle dekoder, husk å ring 21 95 28 28 for å få et nytt kort til den så det fortsatt fungerer!

Ny Viasatdekoder

Noen har allerede fått tilsendt den nye dekoderen fra Viasat. Du kan koble den til selv om du ønsker det (følg instruksen under), eller vente til vår montør kommer innom og kobler den opp for deg. Om du ikke har fått tilsendt dekoder vil montør ha med en til oppkobling.

Link til PDF

Illustrasjon av en mobiltelefon

Har vi rett kontaktinformasjon?

For at vi skal kunne holde deg oppdatert med viktig informasjon, driftsmeldinger o.l så trenger vi riktig kontaktinformasjon. 

Vi har sendt ut sms til alle eiere i borettslaget med informasjon. Dersom du ikke har mottat denne meldingen så trenger vi at du kontakter vårt kundesenter for å registrere deg.

Husk at det kan være smart å registrere flere personer per husstand.

    Fibermodem

    Fibermodem

    Det installeres nytt fibermodem i hver leilighet.

    Trådløs ruter

    Trådløs ruter

    Det er inkludert en trådløs ruter til hver av husstandene. Når fibermodemet installeres vil montøren også koble opp den nye trådløse ruteren. Ønsker du å utvide det trådløse nettet for bedre dekning i leiligheten, kan ekstra ruter kjøpes for kr 700,- per stk. For best mulig hastighet anbefaler vi kablet forbindelse mellom ruterne. Bestilling gjøres enten per telefon eller ved å sende e-post til service@opennet.no

    Ekstra nettverksuttak

    Ekstra nettverksuttak

    Ekstra nettverksuttak bestilles direkte av montør under installasjon inne i din boenhet. Pris er satt til 2000,- ink mva og betales til vår entreprenør. Betaling foregår med kort eller vipps. Installasjon av ekstra uttak skjer ofte i etterkant av hovedinstallasjon og du vil få ny tid av montør.

    Vanlige spørsmål og svar

    Når kommer dere til meg?

    Installasjonsplan kommer i god tid, og vil publiseres her.
    Det vil og sendes ut en SMS med informasjon når installasjonsplanen er klar.

    Det må være noen hjemme under installasjonen. 

    Hvor lang tid tar installasjonen?

    Det settes av 2-4 timer pr boenhet, men vi vil vite mer om det når det nærmer seg installasjon. 

    Hvordan best utnytte den høye internetthastigheten?

    For å utnytte 1000/1000 Mbit/s anbefaler vi at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller og stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse. 

    Om du tidligere har hatt problemer med trådløst nett i leiligheten anbefaler vi å skaffe en ekstra ruter til leiligheten. Trådløst har en del begrensninger og vil gi 500/500 Mbit/s under optimale forhold. Ved å kable de trådløse routerne sammen vil begge kunne gi best mulig hastighet.

    Flere tilkoblede punkter og flere rutere vil og gi et sterkere og mer stabilt trådløst nett.

     

    For mer informasjon og hjelp med trådløst nett les her.

     

    Hva med korona? Er det trygt å få montør på besøk?

    Vi sørger for at alle som jobber for OBOS OpenNet følger gjeldende retningslinjer for smittevern, og anbefaler alle å holde god avstand under monteringsprosessen.

    Bruk gjerne munnbind, og husk å informere om sykdom eller karantene! 

    Jeg er, eller har nylig vært, syk. Hva gjør jeg?

    Gi oss beskjed om du er i karantene, så finner vi en god løsning på installasjonen.

    Om du er usikker ta kontakt med vår kundeservice så hjelper vi deg!

    Hva skjer om det ikke er noen hjemme til oppsatt installasjonstidspunkt?

    Om det ikke er noen tilstede til avtalt tid vil vi sette opp en ny installasjon.

    Eier av bolig vil bli belastet et gebyr for nytt oppmøtetidspunkt

    Kontakt oss!

    Om det er noen spørsmål er vi tilgjengelig på chat, e-post, telefon og via vårt kontaktskjema!